PRIMER D'ESO

 

"il.lustració"SOCIETAS PREHISTÒRIQUES,

 

"il.lustració"PRIMERES CIVILITZACIONS

I   EDAT ANTIGA"ilustració"

                        Tal com s'ha indicat, l'organització del material estarà en funció del nivell al que va destinat i el Primer d'ESO en els Instituts de Catalunya es refereix a la Prehistòria i els inicis de l'Època Agrària (Primeres Civilitzacions i l'Edat Antiga) és a dir, des de la Prehistòria a la la formació dels regnes germànics.

 Índex

 T.0.  Introducció General al curs :

T.1 Els condicionaments històrics     
T.2 L'Etapa Depredadora. El Paleolític
T.3 L'Etapa Agrària.El Neolític.
T.4 Les Primeres Civilitzacions
T.5 La civilització grega. Atenes
T.6 La civilització romana

Tornar a índex general

 

""PLANTEJAMENT DEL CURS

 

       Hola, el meu nom és Caty González i sóc la vostra professora virtual de Ciències Socials. Us explicarè què farem en aquest curs d'Història.

ELS OBJECTIUS d’aquestes classes: estem aquí per treballar tots plegats amb diversos objectius: aprovar el curs és un d'ells. Però l'objectiu fonamental és desenvolupar la vostra intel.ligència, les vostres capacitats: ajudar-vos a ser més intel.ligents. Avui en dia es parla molt d'intel.ligència, i es valora molt a les persones que diuen que són intel.ligents. Però, Que és la intel·ligència?. Potser, esteu acostumats a sentir que és intel·ligent qui treu bones notes, i, per tant, alguns de vosaltres, que no sempre les teniu potser heu arribat a pensar que no sou massa intel·ligents. També es diu que les persones intel·ligents són les que tenen molts diners i, per tant, potser també heu arribat a pensar que, potser, els vostres pares no són massa intel·ligents.
           Doncs bé, segons els psicòlegs, que són els estudiosos de la intel·ligència, aquestes afirmacions que pensa la gent en general, estan equivocades. Per començar, una cosa ha de quedar clara des del primer moment: tots vosaltres sou intel·ligents. La intel·ligència de l’ésser humà és molt complexa i no és fàcil donar una explicació resumida. Però ho intentaré: Hi ha diverses definicions d'intel.ligència perquè es parla de diverses intel.ligències:intelectual, emocional, però podíem dir que és un conjunt de capacitats que té l’ésser humà que li permeten resoldre els problemes que es presenten a la vida; també és un conjunt de capacitats que t’ajuden a ser feliç; i també podríem dir que és un conjunt de capacitats que permeten aprendre coses noves, adquirir nous coneixements. Totes aquestes definicions estan relacionades, la base de la intel·ligència, en efecte, consisteix a poder aprendre coses (capacitat d’aprenentatge). I per a què volem aprendre coses?: per resoldre els problemes que tenim (que ens angoixen) i........poder estar bé ( o sigui, ser feliç) . Aquest conjunt de capacitats no les tenim tots desenvolupades per igual : hi ha qui sap entendre fàcilment les coses, hi ha qui té molta voluntat, qui s’expressa molt bé,  hi ha qui és molt ordenat, hi ha qui sap relacionar-se fàcilment amb els altres.... Tot això suposa utilitzar les capacitats que tenim.
           Us he dit abans que tots vosaltres teniu les capacitats mentals que en diem intel·ligència encara que ja sabeu que hi ha persones que no poden adquirir nous coneixements que els permetirien seguir els estudis generals de l'ESO, que tenen altres capacitats diferents. Però vosaltres sí teniu aquestes capacitats, teniu aquestes capacitats en potència, el que volem és que les pugueu desenvolupar aprenent coses noves: quantes més capacitats utilitzes, o sigui, a més intel·ligència, aprens més coses, quantes més coses saps, demostres ser més intel·ligent perquè pots resoldre més problemes, no tens tantes preocupacions i pots ser més feliç. El problema no és tenir problemes, és no saber resoldre’s, no saber enfrontar-te a ells.

           Però no tothom voldrà o podrà aprendre el mateix, no perquè n’hi manquin capacitats, sinó perquè no tothom té els mateixos objectius. Cadascun sabrà què vol aprendre: uns aprendreu  a comprendre millor la informació, altres   aprendreu a tenir més voluntat, altres a ser millors persones, a d'altres de vosaltres us interessarà més aprendre coses sobre geografia o història, altres a coneixeu-vos millor a vosaltres mateixos, a d'altres........ aprovar el curs. Hi ha entre els lectors algú  que no vulgui aprovar?. Encara que soni raro, n´hi ha (veig mans aixexades) . Doncs bé,  jo no pretenc que tots apreneu el mateix i cadascun, segons els seus objectius, determinarà què voldrà aprendre. I segurament això dependrà de què voleu fer en acabar l'ESO: treballar (per la qual cosa no és necessari tenir aprovada l'ESO) o continuar estudiant. El que importarà és què conforme passin els dies, us adoneu que esteu aprenent coses, que no esteu perdent el temps, que sou persones i no mobles. I tot dependrà solament de vosaltres, de l’interès que tingueu. Perquè per aprendre, solament cal voler fer-ho. El que es diu tenir ganes (que no és el mateix desitjar que voler. Us en recordeu que vol dir voler ?). Per què jo no vull mobles a aquestes classes, no vull nens i nenes calladets i quietets a la cadira. Vull treballar amb persones que vulguin treballar, o sigui, aprendre coses, o sigui passar-ho bé, per què conèixer coses noves és una satisfacció.

""

 

 

NIVELLS D’APRENENTATGE: Com que no tothom té els mateixos objectius, es  faran diferents nivells d'aprenentatge: nivell general destinat a aquelles persones que volen continuar estudiant; i que permet tenir una base sòlida per assegurar que no solament s'aprova l'ESO sinó que també es tenen amplis coneixements per després elegir el que es vulgui: estudiar algun mòdul, fer Batxillerat per poder anar a la Universitat o posar-se a treballar. El nivell de reforç està destinat a aquelles persones que volen continuar estudiant però que tenen alguna mancança o dificultat d'aprenentatge, o també està destinat a aquelles persones que volen deixar els estudis reglats (oficials) en acabar l'ESO però que els interessa treure el graduat. Aquests grups de nivells no són tancats i, de fet, les persones del nivell de reforç que volen continuar estudiant han d'intentar passar de nivell al llarg del curs per poder adquirir els coneixements que li asseguren l’aprovat de l'ESO i tenir una bona base. Això significa que el programa s’adaptarà a les necessitats de cada alumne i, per tant, que hi haurà diferents tipus d’exercicis i d’examen. Però jo (i, especialment vosaltres) exigiré  el mateix per a tothom: fer el màxim esforç. Durant els primers dies ja veureu vosaltres mateixos quin nivell us correspon.

""

 

 

CONDICIONS PER APROVAR: Per aprovar aquest curs  virtual o sigui, en acabar el curs, l'alumne, també virtual, s’haurà de demostrar:

  • que ha adquirit una certa comprensió de les etapes històriques que estudiem i això significa aprendre a raonar els fets històrics, o sigui, entendre el per què els homes i les dones han fet determinades accions: suposo que alguna vegada us heu preguntat com és que Hitler va guanyar les eleccions o per què podeu estudiar gratuïtament i, en cavi alguns dels vostres avis/àvies estaven treballant des dels dotze anys. Els historiadors/es investiguen aquest tipus de fets i els han donat una sèrie d'explicacions. En aquestes classes d'Història ens proposarem conèixer aquestes interpretacions.
  • que ha aprés com s’ha d’estudiar adequadament (tècniques d’estudi). L'estudi és un treball intel.lectual. Com tot treball, requereix unes tècniques, una manera de fer les coses, d'estudiar, que us permetran treure profit de l'esforç que feu. És a dir, insistirem en  com s'ha d'estudiar adequadament, com estudiar d'una manera que costi menys esforç i treure millors notes. Però l'esforç s'haurà de fer, i l'haureu de fer vosaltres.""

 

 

INSTRUMENTS D’APRENENTATGE : les fonts fonamentals d'informació seran les explicacions teòriques bàsiques que trobareu en el material (per al nivell de reforç), el llibre de text o digital corresponent al temari que treballem (per al nivell general, i per al de reforç com ampliació), les explicacions del professor/a, i els enllaços que us proporcionaré per a cada tema, diccionaris, atles de geografia física i de geografia política, els textos i exercicis pràctics que us proposaré, i pel.lícules o documentals que us recomanaré (de visió complementària). També trobareu a vegades una gravació de l'explicació que jo dono en les meves classes sobre el tema que estem treballant, tal com la sentiríeu si estiguéssiu a l'aula. Aniria bé disposar d’una Llibreta de Història per fer les pràctiques si penseu seguir aquestes classes virtuals.

         Cada tema estarà organitzat de la mateixa manera:

  • En primer lloc hi haurà una Avaluació Inicial per saber quins coneixements previs del tema teniu, la qual cosa ens permetrà introduir conceptes o coneixements bàsics. Si no sabeu les respostes no té massa importància, cosa que si la tindría si passa el mateix en acabar-lo.
  • Les idees bàsiques o la teoria fonamental la podeu aconseguir a travès del vostre llibre de text, escoltant la gravació explicativa o llegint els apunts inclosos en el material del tema.
  •  Es proposen una sèrie d’exercicis pràctics que serveixen per aplicar la teoria apresa o completar-la.
  • En acabar el tema hi ha un model d’examen que a vegades tindrà la correcció completa . Si no és així, vosaltres mateixos, consultant el llibre, podeu fer l’autocorrecció.
  • S’indicaran algunes pel.lícules per completar aspectes dels coneixements adquirits. En alguns casos hi haurà un qüestionari sobre elles.
  • Finalment s’explicitaran els objectius conceptuals i procedimentals que es pretenen aconseguir amb l’aprenentatge d’aquest tema en concret.

       ""

 

             La meva funció com a professora virtual serà la de donar-vos la informació i el material necessari per a què pel vostre compte adquiriu els coneixements que vulgueu, i, de manera molt secundària, de suport i ajuda en l'aprenentatge individualitzat si m’escriviu al meu correu electrònic consultant algun dubte i  jo considero oportú respondre-us, per tant, sense comprometre’m a fer-ho. 

  Recordeu que per aprendre es necessiten tres condicions indispensables:

  1. Ser intel.ligents, o sigui, tenir capacitats intelectuals.
  2. Saber estudiar, o sigui, tenir bones tècniques d'estudi.
  3. Voler aprendre, o sigui, tenir la voluntat d'estudiar.

Ja hem quedat que tots vosaltres sou intel.ligents, les tècniques d'estudi us les ensenyaré jo, la tercera depèn únicament de vosaltres.

"Il.lustració" en http://sociedadterritorioyprocesoshistoricoculturales.wordpress.com/temario/

 

 

 

 

Tornar a l'índex del T.1

Tornar a índex general
   

 

Licencia de Creative Commons
clases virtuales de historia by Caty González Torrijos is licensed under a Creative Commons